Op ons mooie Rijvaardigheidscentrum Lelystad organiseren wij regelmatig op zaterdagen, en op aanvraag op doordeweekse dagen, code 95 trainingen waarna chauffeurs direct de 7 uur praktijknascholing vakbekwaamheid (code95) mogen bijschrijven. Deze unieke 1-daagse training is door het CBR erkend onder de W02-1.1 praktijktraining voor praktijkuren. De leerdoelen van deze training zijn volgens de normering. Kennis van de technische kenmerken en de werking van de veiligheidsvoorzieningen, teneinde voertuig onder controle te houden, de slijtage te beperken en disfuncties te voorkomen. Het brandstofverbruik kunnen optimaliseren. Op unieke sliponderdelen worden de verplichte onderdelen van deze normering in de praktijk gebracht.
Voor de verplichte
7 praktijkuren.
Ontzorging voor
administratieve zaken.
Ook voor
grote groepen
Gecertificeerd opleider
Transport & Logistiek.
Door een carrousel op de slipbaan kunnen er maximaal 24 chauffeurs per dag getraind worden. Deze worden onderverdeeld in 4 groepen met maximaal 6 deelnemers per groep.
Op zoek naar een (dag)training voor een grotere groep? Neem contact met ons op voor een chauffeursdag.
Uw medewerkers worden vanaf 7:30 uur ontvangen op Rijvaardigheidscentrum Lelystad met een kop koffie, thee of cappuccino, met iets lekkers.
Er zijn een aantal momenten op de dag voor een korte pauze en een kop koffie. Daarnaast wordt rond het middaguur een overheerlijke lunch geserveerd, bestaande uit 1 broodje met een warme snack, 2 luxe broodjes belegd met divers beleg, 1 stuks handfruit, melk en jus d’orange. De training wordt rond 16:00 uur afgesloten met een blikje frisdrank.
Wij inventariseren graag deze risico’s voor u en maken een road safety programma op maat.
Middels de SAFE-methode wordt een aangepaste rijstijl aanpassing nagestreefd waarbij schadepreventie gemaximaliseerd wordt.
Code 95 is een verplichte nascholing voor beroepschauffeurs uit de Europese Unie die in bezit zijn van een rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E).
Een waardevolle training voor zowel de zeer ervaren als beginnende bestuurder en een door het TÜV Rheinland bewezen effectieve training als het gaat om het verlagen van risico, incidenten, brandstofverbruik en CO2-uitstoot.
Na een korte theoretische uitleg op de slipbaan wordt er per baanonderdeel 90 minuten gereden. Deze tijd wordt verdeeld onder de deelnemers. Iedere deelnemer rijdt minimaal in totaal 40 minuten, echter worden zij continue actief betrokken bij de training met vragen en aanwijzingen van de trainer.
De meeste schades in Nederland zijn het gevolg van bijzondere verrichtingen en manoeuvreren. Door middel van een stuurslalom uitgezet met obstakels van zachte pylonen wordt door de deelnemers geoefend in het voor en achteruit manoeuvreren. Door juist gebruik van de spiegels en de juist stuurhouding en -methode wordt het leerdoel van deze training behaald.
Hoe harder je rijdt, hoe langer het duurt voordat je stil staat. Daarnaast zit in de ‘remweg’ bovendien de reactietijd van de bestuurder. Tijdens deze oefening wordt duidelijk hoeveel remweg je nodig hebt bij welke snelheden en hoe alert je kunt reageren op een noodsituatie. Daarnaast komt in deze oefening het uitwijken naar links of rechts in noodstop situaties aan bod. Dit alles wordt door gebruik van het gladde gedeelte van de baan duidelijk wat gladheid hier voor invloed heeft.
Op onze (gladde) cirkel die voor de helft voorzien is van een gladde strook, ervaart u onder andere onder- en oversturen. Het voertuig gaat in vloeiende zijdelingse beweging dwars door de bocht. Onze cirkel is geduldig en tijdens onze oefening krijgt u de skills van dit onderdeel onder de knie.
Kijken, waarnemen, reageren, corrigeren en herstellen. Dat is de opdracht tijdens de oefeningen op de helling. Door de combinatie van een gladde helling/bocht met water is het alsof je rijdt op platgeslagen sneeuw. Deze oefening wordt zowel naar beneden als omhoog gereden een unieke oefening in Nederland.
Bij deze training en de in deze informatie genoemde prijzen gaan wij er vanuit dat u gebruikt maakt van uw eigen voertuig voor deze training. Onze partner heeft een beperkt aantal huur voertuigen beschikbaar. Wilt u daar gebruik van maken, dit kan voor een bedrag van € 100,00 excl. btw per dag. U kunt hiervoor contact met ons opnemen. Dit is wel onder voorbehoud van beschikbaarheid van de voertuigen.
Per 2 deelnemers wordt er gebruik gemaakt van een voertuig.
Indien u bent aangesloten bij de cao voor Transport en Logistiek komt u wellicht in aanmerking voor een SOOB subsidie voor deze training. Onze samenwerkingspartner kan voor u uitzoeken óf en voor welk bedrag u in aanmerking komt voor een subsidie voor deze training. De subsidie kan oplopen tot € 75,00 per deelnemer.
Deze code 95 training wordt in samenwerking met Rijschool Roordink georganiseerd op ons Rijvaardigheidscentrum in Lelystad. Voor meer informatie kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
Het doel van de slipcursus is ervoor te zorgen dat vroegtijdig krachten en gevaren worden herkend, zodat u een ongeval kunt voorkomen. Er wordt ruim aandacht geschonken aan stuur, rem- en uitwijktechnieken. Daarnaast wordt ingegaan op de invloed van lading op de rijeigenschappen van de bus/vrachtauto.
Remmen- en uitwijktraining op droog- en nat wegdek:
Hoe harder je rijdt, hoe langer het duurt voordat je stil staat. Daarnaast zit in de ‘remweg’ bovendien de reactietijd van de bestuurder.
Manoeuvreren:
De meeste schades in Nederland zijn het gevolg van bijzondere verrichtingen en manoeuvreren.
Cirkel:
Op onze (gladde) cirkel die voor de helft voorzien is van een gladde strook, ervaart u onder andere onder- en oversturen. Het voertuig gaat in vloeiende zijdelingse beweging dwars door de bocht.
Helling:
Kijken, waarnemen, reageren, corrigeren en herstellen. Dat is de opdracht tijdens de oefeningen op de helling. Door de combinatie van een gladde helling/bocht met water is het alsof je rijdt op platgeslagen sneeuw.
De training is geschikt voor elke chauffeur met een vrachtauto rijbewijs.