Afgelopen week heeft de Verkeersveiligheid Groep Nederland de 250ste TWI-trainer van Jumbo mogen opleiden. Komende maanden staan dan ook volledig in het teken van het door ontwikkelen van nieuwe trainingen voor de medewerkers van Jumbo Online.
In de afgelopen jaren is de bezorgdienst van Jumbo enorm gegroeid. Vanuit de 16 centraal gelegen hubs brengen zo’n 2500 bezorgers de boodschappen door Nederland. Niet alleen is duurzaam en efficiënt bezorgen heel belangrijk voor Jumbo, maar zeker ook de verkeersveiligheid van zowel bezorger als medeweggebruikers. Daarom zijn juist deze onderwerpen vanaf de eerste dag meegenomen in het proces. De eerste maanden is er intensief samengewerkt om een training op maat te ontwikkelen die aansloot op de behoefte, wensen en het DNA van Jumbo. Hieruit is een praktijk dag training ontstaan waarin de TWI-trainers worden opgeleid door de instructeurs van Verkeersveiligheid Groep Nederland om nieuwe bezorgers te coachen op verkeersveiligheid, rijvaardigheden en anticiperend rijgedrag.
Sam Bouwhuis, Coördinator Training & Opleiding binnen Jumbo Online, heeft voor deze training vanaf de eerste dag samengewerkt met Collin Bell, Commercieel Directeur van Verkeersveiligheid Groep Nederland. Samen creëerden zij deze training voor de hubs. Jumbo is continu in beweging en bezig met nieuwe ontwikkelingen voor onder andere hun bezorgers. Sam overziet daarin niet alleen de ontwikkelingen, maar ze zet zich ook in als sparringpartner voor de teamleiders en locatiemanagers. “We vinden de veiligheid van de medeweggebruiker, de (mogelijke) klant, en onze Jumbo bezorgers erg belangrijk. Daarnaast vinden we het belangrijk de gevaren en risico’s ten opzichte van de overige weggebruikers te verkleinen en dragen we graag een steentje bij aan een veiliger verkeer!”__
We leren hierin hun eigen skills te verbeteren met betrekking tot rijvaardigheid, coaching, mentoring maar ook om te zien hoe we schadeloos reductie kunnen doen met betrekking tot het prachtige wagenpark wat ze hier hebben!
Jumbo gaf al verschillende trainingen aan alle nieuwe bezorgers. Zo krijgen alle nieuwe bezorgers een uitgebreid inwerktraject van een aantal dagen waarbij ze in het volledige bezorgproces worden meegenomen door de TWI-trainer. “De TWI-trainers hebben hierin een hele belangrijke taak,” legt Sam uit. “En dat word je niet zomaar. Om TWI-trainer te worden krijg je eerst een uitgebreide training van twee weken. Op die manier hebben onze trainers alle kennis om elke nieuwe medewerker goed op weg te kunnen helpen.”
Samen met Verkeersveiligheid Groep Nederland is daarom gekozen om een praktijktraining te ontwikkelen om de TWI-trainers en teamleiders bij te brengen hoe ze de grootste impact kunnen leveren op het gebied van veiligheid en schadereductie. De TWI-trainers dragen de kennis die zij opdoen in de praktijktrainingen dan weer over aan alle nieuwe bezorgers, om zo een veiligheidscultuur binnen alle hubs te creëren. “Nadat we met Verkeersveiligheid Groep Nederland in gesprek waren geweest hadden wij daar al snel een goed gevoel bij”, vertelt Sam. “Middels verschillende gesprekken en pilotdagen, waarbij we de behoeftes hebben afgestemd, merkten we dat dit een duurzame samenwerking zou worden. Het idee was niet een ‘korte klap’, maar om echt een programma op maat te ontwikkelen. Daarna blijven we bijspijkeren om het beste uit de training te kunnen halen.” Iets wat Collin alleen maar kan beamen. “Het is geweldig dat Jumbo zoveel aandacht besteed aan de verkeersveiligheid van hun bezorgers en zo dus ook bijdraagt aan de algemene veiligheid op de weg. Bezorgdiensten spelen een steeds grotere rol op de weg en het is belangrijk dat bezorgers zich bewust zijn van hun eigen veiligheid en dat van hun medeweggebruikers.”
Samen streven Jumbo en Verkeersveiligheid Groep Nederland beiden naar hetzelfde doel: Bezorgers de juiste kennis en tools meegeven om zo veilig mogelijk op weg te kunnen!