Op drie trajecten in Nederland mag overdag weer 130 km/u worden gereden: de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug, het grootste deel van de Afsluitdijk en op de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Als kennispartner in veilige en duurzame mobiliteit brengen wij de impact van deze wijzigingen in kaart.
Voordelen van 130 km/u
Kortere reistijd
Voor zakelijke rijders en logistieke bedrijven kan een hogere snelheidslimiet tijdswinst opleveren. Op minder drukke momenten leidt dit tot snellere aankomsttijden, wat kan bijdragen aan operationele efficiëntie.
Verbeterde doorstroming
Op rustige snelwegen kan een hogere limiet theoretisch bijdragen aan betere doorstroming van het verkeer. Dit geldt vooral voor trajecten waar filevorming zelden voorkomt.
Nadelen van 130 km/u
Hogere uitstoot en brandstofverbruik
Bij hogere snelheden stijgt het brandstofverbruik aanzienlijk. Auto’s die 130 km/u rijden verbruiken een stuk meer dan bij 100 km/u. Dit leidt niet alleen tot meer CO₂- en stikstofoxide-uitstoot, maar verhoogt ook de operationele kosten van een wagenpark. Niet onbelangrijk in het kader van CSRD-rapportages en duurzaamheidsambities.
Minder verkeersveiligheid
Onderzoek van SWOV toont aan dat een verhoging van 10 km/u de kans op dodelijke ongevallen met 30 tot 40% vergroot. Bij hogere snelheden blijft er minder reactietijd over, nemen de remwegen toe en worden de gevolgen van een botsing ernstiger.
Meer geluidsoverlast
Een hogere snelheid zorgt voor extra verkeerslawaai. Dit is vooral belastend voor omwonenden van snelwegen, en kan leiden tot gezondheidsklachten en verminderde leefkwaliteit.
Wat levert 100 km/u op?
Hoewel de reductie in stikstofdepositie door de 100 km/u maatregel beperkt is gebleken, zijn de positieve effecten op brandstofverbruik, verkeersveiligheid en bewustwording over duurzaam rijden duidelijk. Voor bedrijven betekent dit minder brandstofkosten, minder slijtage en een kleiner risico op incidenten – wat ook invloed heeft op verzekeringspremies en onderhoud.
Wat betekent dit voor jouw organisatie?
De keuze tussen 100 of 130 km/u draait niet alleen om tijdswinst. Het heeft directe gevolgen voor:
- Kostenbeheersing: door lager verbruik en minder onderhoud;
- Veiligheid van personeel: minder risico op incidenten;
- Duurzaamheidsdoelen: minder uitstoot helpt bij CSRD-rapportages en milieudoelstellingen.
Bij Verkeersveiligheid Groep Nederland ondersteunen we bedrijven met trainingen voor zuinig rijgedrag, rijstijlanalyses en maatwerkadvies voor een veilig en toekomstbestendig wagenpark.