Allianz Benelux, Interview met Tim Swanborn

Allianz Benelux is natuurlijk een verzekeringsmaatschappij. Maar naast verzekeringen doen zij als bedrijf nog veel meer. Zo helpen zij meerdere bezorgdiensten met schadepreventie voor zowel de personenbusjes als de grotere voertuigen. Met dit doel kwam Tim Swanborn,  Risk Manager Commercial Large Fleet & Commercial Automotive bij Allianz, ook in contact met onze Commercieel Directeur Collin Bell.

Tim Swanborn

“Wij richten ons bij de schadepreventie met name op wagenparken met 30 of meer personen-, bestel- en vrachtauto’s en de bij ons verzekerde leasemaatschappijen en leaseparken. Denk hierbij aan transport van goederen en personen, onder andere de taxi & touringcars, online bezorging, hulpdiensten en leaseauto’s, zowel benzine, diesel als elektrisch” legt Tim uit. “Als bedrijf verzekeren wij al deze auto’s tegen schade en eventueel letsel.”

Echter Allianz gaat verder dan alleen verzekeren. Al tijdens de eerste gesprekken tussen VVGN en Allianz werd duidelijk dat voorkomen beter is dan genezen. Als verzekeraar biedt Allianz haar klanten in eerste plaats financiële zekerheid en continuïteit door het vergoeden en het afhandelen van schades. Maar daar blijft het niet bij. Als je duurzaam wilt handelen is voorkomen van schade veel belangrijker. 

Dus dat is ook waar de Risk Managers Fleet van Allianz aan werken. Dit doen zij door klanten verkeersveiligheid advies te geven. Hierin richten de riskmanagers zich vooral op het verkeerveiligheidbeleid binnen de betreffende onderneming. Op basis hiervan bieden zij advies op maat. Dit kan in de vorm zijn van chauffeurs- en verkeersveiligheidstrainingen maar ook door het verstrekken van verkeersveiligheidsvideo’s en brochures..

Ook zit Tim, namens Allianz , als lid van het Netwerk Mobiliteit & Transport bij het Verbond van Verzekeraars ,in het MONO-Zakelijk Kernteam. MONO-Zakelijk is een netwerk van diverse belangenorganisaties, die bedrijven met wagenparken helpen om hun bestuurders ‘afleidingsvrij’ aan het verkeer te laten deelnemen.

 

En laat VVGN nou net een gloednieuw onderdeel over het gevaar van appen achter het stuur beschikbaar hebben op het Rijvaardigheidscentrum Lelystad. Dus toen de klant van Allianz koos voor VVGN om verkeerveiligheidstraining te geven, ontstond er een unieke samenwerking tussen de verzekeraar en trainingsinstituut. “En deze samenwerking is uiterst succesvol, als we naar schadefrequentie en schadelast kijken,” beaamt Tim. “De mentoren worden in die sessies door Allianz getraind hoe te coachen voor een goed resultaat, de eerste chauffeurs worden getraind in de verkeersveiligheid door VVGN.”

Het doel van die trainingen was met name dat de mentoren en de eerste chauffeurs meer inzicht kregen in rijtechnieken, in voertuigbeheersing en dat zij deze ook op de openbare weg kunnen toepassen. Een ander belangrijk doel is het verhogen en het begrijpen van verkeersinzicht zodat zìj beginnende, maar ook ervaren chauffeurs kunnen coachen en zo bijdragen aan een veilige verkeersdeelname.

 

Dat dit doel meer dan is bereikt, is wel te zien aan de uitbreiding van de samenwerking tussen Allianz en VVGN. Een groot deel van de automotive klanten van Allianz kiest momenteel voor de combi van verkeersveiligheidsopleidingen en trainingen van VVGN. Vaak gaat dat ook in samenwerking met Team Shape. Het is bijzonder om te zien dat de schadepreventie visie van VVGN perfect met die van Allianz overeenkomt. Ook de e-learning ondersteuning van Team Shape vormt een belangrijk onderdeel in de schadepreventie.  

 

“Als klanten van ons kiezen voor VVGN, RCL en/of Team Shape zijn wij daar als verzekeraar  content mee,” vertelt Tim. “Ook de goede contacten die wij onderhouden met de instructeurs, management en directie maken deze samenwerking voor ons waardevol. Door deze samenwerking bieden wij onze klanten ondersteuning bij het voorkomen van schade en het structureel verhogen van de verkeersveiligheid .”

 

 

Gerelateerde blogs