VVGN: HET GAAT OM HET BEÏNVLOEDEN VAN HET ONBEWUSTE GEDRAG!

De afgelopen 10 jaar heeft Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) met hun e-Driver veiligheidsprogramma meer dan 1 miljoen werknemers digitaal getraind in een beter bewustzijn en het omgaan met risico’s. Alle reden voor een verdiepend gesprek met VVGN’s Collin Bell en Eric Tolboom.

Collin Bell is Commercieel Directeur en Eric Tolboom Manager Innovation & Development bij VVGN. Hun missie is om het Nederlandse verkeer veiliger te maken, onder meer door werkgevers te faciliteren bij het inventariseren, opstellen en uitvoeren van hun verkeers- of mobiliteitsbeleid. Veel van de bekende werkgevers die frequent te zien zijn op ons  wegennet als Jumbo, Albert Heijn, PostNL en Coolblue zijn klant bij hen.

BEÏNVLOEDING VAN ONBEWUSTE GEDRAG

‘In de kern gaat het om het beïnvloeden van het onbewuste gedrag of routinematige gedrag. Dingen die je eigenlijk doet op je automatische piloot. Zonder na te denken. We hebben allemaal wel eens dat je in je auto rijdt en je opeens een heel stuk verder bent. Wat je stiekem niet bewust hebt meegemaakt. Kijk, dat type gedrag willen we beïnvloeden. Dáár zit vooral de winst, met name omdat het heel menselijk is om jezelf te overschatten. Wij zien dat veel bij de praktijktesten hier op ons testcentrum in Lelystad. Velen denken: ach dat kan ik wel. Tot ze achter het stuur zitten en we ze laten zien hoe ze het écht doen. Zo’n ervaring is cruciaal om je te realiseren wat het daadwerkelijke risico in feite is.’

MET ELKAAR EEN AMBITIE FORMULEREN

‘Naast onze digitale e-Driver programma’s bieden wij ook fysieke sessies aan waarin we met de klant (medewerkers én hun leidinggevende) samen komen tot het formuleren van de gemeenschappelijke ambitie. Want loze kreten als ‘het moet veiliger’ of ‘geen ongelukken’ dat werkt niet. Dat is veel te algemeen, dat komt gewoon niet binnen. Het moet charmanter, persoonlijker en specifieker. Zoiets als ‘iedere avond is iedereen ook weer veilig thuis’. Of ‘wij willen de meest veilige pakketbezorger worden van ons land’. En het leuke is als het uit de groep zélf komt dat het dan ook iets van hen is. Waarbij zij zich ook de eigenaar van die ambitie voelen. Wij stellen alleen de juiste prikkelende vragen en de vragen achter de vragen opdat zij met de antwoorden komen die passen bij hen. En daarbij vragen we écht wel door hoor. Omdat we ook willen voelen wat dat dan betekent voor hun dagelijkse gedrag.’  

SYNERGIE TUSSEN VERDUURZAMING, BEREIKBAARHEID EN VERKEERSVEILIGHEID

‘Als je je verplaatst in de problematiek van werkgevers en werknemers dan kun je begrijpen dat thema’s als verduurzaming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid enorme invloed op elkaar kunnen hebben. Niet alleen door te kijken of je wel moet reizen, immers: de niet gereden kilometers zijn niet alleen de meest duurzame, maar óók de meest veilige, maar ook door te kijken naar op welk moment je reist en op welke manier.

Het is belangrijk dat mensen zich realiseren dat als je zuinig rijdt, waarbij je goed anticipeert op het verkeer en je medeweggebruikers, rustig optrekt en niet abrupt remt, dit niet alleen een effect heeft op de kans op incidenten, op je onderhoudskosten, op de levensduur van de banden, maar dat er bij elektrische auto’s er nog een andere incentive om de hoek komt kijken: een aanzienlijke grotere actieradius! Een absolute win-win situatie dus. Juist daarom dat je de drie thema’s verduurzaming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid ook geïntegreerd moet aanbieden. Om zo ook een eenduidige boodschap te kunnen overbrengen aan je werknemers.’

RELATIE MET GEZONDERE LEVENSSTIJL

‘Bij VVGN zijn we ervan overtuigd dat je levensstijl, hoe je je voelt, hoe je in je vel zit, ook een enorme invloed kan hebben op de wijze waarop je je auto bestuurd. Want als je goed slaapt, weinig stress hebt, gezond eet en vitaal ben,  dan heeft dat rechtstreeks effect op je eigen alertheid. En daarmee op de verkeersveiligheid. Daarom dat we die aspecten ook voldoende aandacht geven in onze trainingen. Het is immers één samenhangend geheel!’

Samenwerking Jumbo Online & Verkeersveiligheid Groep Nederland


Sam Bouwhuis, Coördinator Training & Opleiding binnen Jumbo Online, heeft voor deze training vanaf de eerste dag samengewerkt met Collin Bell. Samen creëerden zij deze training voor de hubs. Jumbo is continu in beweging en bezig met nieuwe ontwikkelingen voor onder andere hun bezorgers. Sam overziet daarin niet alleen de ontwikkelingen, maar ze zet zich ook in als sparringpartner voor de teamleiders en locatiemanagers.

Sam: “We vinden de veiligheid van de medeweggebruiker, de (mogelijke) klant, en onze Jumbo bezorgers erg belangrijk. Daarnaast vinden we het belangrijk de gevaren en risico’s ten opzichte van de overige weggebruikers te verkleinen en dragen we graag een steentje bij aan een veiliger verkeer!”

Samen met Verkeersveiligheid Groep Nederland is daarom gekozen om een praktijktraining te ontwikkelen om de TWI-trainers en teamleiders bij te brengen hoe ze de grootste impact kunnen leveren op het gebied van veiligheid en schadereductie. De TWI-trainers dragen de kennis die zij opdoen in de praktijktrainingen dan weer over aan alle nieuwe bezorgers, om zo een veiligheidscultuur binnen alle hubs te creëren.

“Nadat we met Verkeersveiligheid Groep Nederland in gesprek waren geweest hadden wij daar al snel een goed gevoel bij”, vertelt Sam. “Middels verschillende gesprekken en pilotdagen, waarbij we de behoeftes hebben afgestemd, merkten we dat dit een duurzame samenwerking zou worden. Het idee was niet een ‘korte klap’, maar om echt een programma op maat te ontwikkelen. Daarna blijven we bijspijkeren om het beste uit de training te kunnen halen.” Iets wat Collin alleen maar kan beamen. “Het is geweldig dat Jumbo zoveel aandacht besteed aan de verkeersveiligheid van hun bezorgers en zo dus ook bijdraagt aan de algemene veiligheid op de weg. Bezorgdiensten spelen een steeds grotere rol op de weg en het is belangrijk dat bezorgers zich bewust zijn van hun eigen veiligheid en dat van hun medeweggebruikers.”

Gerelateerde blogs